Dean for en uke

DeanMarkCoulsenKopi

Du er ikke skvetten når du som ung musiker sier opp kremjobben og den raskt voksende stjernestatusen i Berlinfilharmonien for å satse på egne noter. Brett Dean tok spranget, og er nå en av samtidsmusikkens mest lovpriste komponister. Da Sigmund Tvete Vik og Vegar Snøfugl ble enige om at Dean sto øverst på ønskelista over festivalkomponister i 2011, dro de to festivallederne ens ærend til Berlin for å overbevise den travle komponisten om at Trondheim var vel verd en ukes opphold denne høsten. Han ble raskt imponert over visjonen og ambisjonene for festivalen.

EN STOR FESTIVAL
– Det viste seg tidlig i samtalen vår at de to hadde noe svært attraktivt å tilby, sier Dean og skryter uhemmet av festivalen han ennå ikke har besøkt. – Trondheim kammermusikkfestival har blitt en stor musikalsk begivenhet. Den har blitt en betydningsfull festival i den internasjonale musikkalenderen, og som enhver musiker vil ønske å være en del av, fortsetter Dean.

BLANDER STILARTER
Brett Dean vokste opp i et musikalsk hjem hvor klassisk musikk var en like sentral del av hverdagen som mat og lek. Han var en lysende musikkstudent og allerede som 22-åring fikk han et prestisjefylt jobb på andre siden av kloden, i Berlinfilharmonien. I 14 år spilte han bratsj i det verdensberømte orkesteret før han i 2000 overrasket både publikum og kolleger med å vende snuten hjemover til Australia. Bakgrunnen var et ønske om å frigjøre tid og energi til komponeringen – som på denne tiden fikk økende internasjonal oppmerksomhet. Brett Deans musikk kan best beskrives som en amalgam av samtidsmusikkens stilarter, tidvis myk og besnærende, plutselig ubarmhjertig naken og konfronterende.

– Min musikk er forholdsvis personlig, men jeg søker samtidig å gjøre det personlige

tilgjengelig og relevant for andre. Jeg prøver å skrive musikk som engasjerer lytterens hode, hjerte og mage. Mitt håp er at den kan oppleves på ulike nivåer, fra den umiddelbare magefølelsen til en dypere tolkning, sier Dean. – Så vil jeg oppfordre publikum til å holde ørene og sinnet åpent, da vil de forhåpentligvis høre lyder som fascinerer og gir vinger til fantasien!

INSPIRERT AV KONA
Siden 1988 har Dean komponert et sekstitalls verker. Inspirasjonen henter han fra nyhetsbildet, som asiatiske flyktningers uvisse skjebne i møtet med Australia, og annen musikk, litteratur og kunst. Og fra maleriene til sin kone, billedkunstneren Heather Betts, som sammen med en av deres to døtre kommer til festivalen.

– Jeg lar meg fascinere av måten mennesker uttrykker seg på gjennom ulike kunstformer. Jeg bruker veldig mye tid på å oppleve kultur og henter store deler av min inspirasjon derfra. Du kan godt kalle meg en kulturell junkie, smiler Dean. Lett synlig i Deans musikalske palett er også hans bakgrunn fra elektronikamiljøet i Berlin. I flere år var han den ene halvparten i en kuriøs australsk duo som gjestet de alternative klubbscenene med eksperimentelle lydbilder.

– Denne tiden utviklet jeg evnen min til å se det musikalske potensialet i alle typer lyder, sier Dean og understreker betydningen av brede impulser for hans utvikling som komponist. Brett Dean er et etterspurt navn på samtidsmusikkens største scener, både i kraft av sitt ry som komponist og som musiker. Han fyller kalenderen tidlig og mottar invitasjoner og priser fra alle verdenshjørner. Likevel har australieren satt av en hel uke til lille Trondheim kammermusikkfestival. Et kort, men smittende møte med festivalgründerne var det som skulle til.

FAKTA: BRETT DEAN
• Født 23.10.1961 i Brisbane, Australia
• Gift, to barn
• Utdannet musiker ved Queensland Conservatorium, Australia
• Bratsjist ved Berlin filharmonien fra 1985 til 1999
• Flyttet hjem til Australia i 2000
• Komponerer for orkester, kor, opera, ballett og kammermusikk
• Har vunnet en rekke priser, bl.a. UNESCO International Rostrum of Composers i 1995 og Best Composition ved Australian Classic Music Awards i 2005

13 DEAN-VERK UNDER FESTIVALEN
• Intimate Decisions (1996)
• Katzund Spatz (1999/2002)
• Polysomnography (2007)
• Hundreds and Thousands (1999)
• Recollections (2006)
• Twelve Angry Men (1996)
• Pastoral Symphony (2000)
• Bratsjkonsert (2004)
• Huntington Eulogy (2001)
• Epitaphs (2010)
• Carlo (1997)
• Some Birthday (1992)
• Concedas, Domine (2011)

Arne Morten Rolseth

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Website Powered by WordPress.com.

opp ↑

%d bloggere liker dette: